souhlasím Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Všude je slyšet, přejímáme z ní slova zkratky, line se z rádií, i-phonů a tabletů. Tak kudy na to? Malé děti intenzivně vnímají všemi smysly, co kolem nich děje. A když je to dostatečně poutavé, zábavné a veselé, tak na to jen tak nezapomenou a dokážou si to nepřetržitě dlouho opakovat. Proto jsem s nimi ráda a prozkoumávám s nimi taje angličtiny. Sama mám malou dceru, a v posledním roce k ní přibylo asi dvě stě dětí v mateřských školách a na prvním stupni, za kterými jsem docházela s maňáskem straky Maggie a plnou taškou rekvizit (JŠ Wattsenglish). Skupinky pěti až třiceti dětí mě naučily umění improvizace a rozhodně mne nenechaly vydechnout. V hodinách jsme si četli, zpívali, tančili, cvičili, hráli divadýlko, kreslili, hledali a sledovali krátké pohádky, prostě si hráli …rozhodně moc nestáli . Angličtinu slýchám s přestávkami od mé první třídy, kdy jsem se ocitla s rodiči na rok v Íránu. Na čas jsem se sice ve škole učila povinně jen ruštinu, ale v páté třídě jsem se dostala k báječné učitelce angličtiny, která nás učila konverzovat ve scénkách a připravených rozhovorech s hromadou převleků a rekvizit. To se mi pak hodilo, když jsem cestovala se sborem a bydlela v rodinách ve Finsku a v Německu. Pak jazyková škola a letní tábory s Pepou Nosem, který s námi zpíval, a společně překládal veškeré anglické písničky na přání, a byla mezi nimi i Penny Lane, písnička o rušné ulici, kde rozhodně není žádná nuda a těžko se na ní zapomíná.

Nastal velký zlom, přišla revoluce, otevřely se brány do světa. Vzali mne na pedagogickou školu obor výtvarná výchova a anglický jazyk a literatura, na čas jsem si přidala i výchovu dramatickou. První prázdniny následoval vysněný měsíční výlet do Anglie a Skotska se sto librami v kapse. V druhém roce studia jsem přeběhla na stipendium do Amsterdamu, kde jsem prožila rok na studiích (speciální pedagogika, rasová a etnická studia, drogová prevence). Během té doby jsem nahlédla do škol se speciální výukou pro děti imigrantů, Montessori i Waldofské školy.

Po návratu jsem si studiu přivydělávala učením dětí a dospělých v různých jazykových školách, školkách a v Jedličkově ústavu. Po pátém ročníku univerzity mne náhoda přivedla na několik let k anglickému nakladatelství Penguin a Longman, posléze do distribuční společnosti zahraniční literatury. Po sedmi letech se dostavila zásadní změna, která mne zavála na tři roky na sever na ostrov Island, kde jsem přibrala k angličtině islandštinu. A jako správný ostrovan jsem neměla zaměstnání jedno, ale aspoň dvě. Pracovala jsem jako asistentka v místním domově důchodců a k tomu učila angličtinu české pracovníky. Poslední roky jsem se věnovala hlavně redaktorské práci v nakladatelství Klett a dále pak v redakci anglických časopisů pro školy Bridge a Gate.

Angličtina, zpěv a hlas mne provází i při souběžné produkční práci u projektu Hlasohled, který inspiruje pestrým přístupem k hlasu a zpěvu. A aby se mi angličtina udržovala a rozvíjela, spolupracuji na tvorbě článků pro anglický hudební časopis o české hudbě Opus Osm. A pokud ještě zbývá čas, fotím hudební události a zpívám ve sboru.

Těším se na vaše děti a na to jak společně prozkoumáme tajná zákoutí jazyka slavných králů a královen!